söndag 29 september 2013

Panasonic TZ40


Efter att ha haft en Panasonic TZ3 sedan 2007 tyckte jag att det var dags att uppgradera till senaste modellen av samma kameraserie. Som vanligt kikar jag runt bland alternativen först, men tyckte inte att någon av konkurrenterna verkade ha egenskaper som ökade värdet för att byta märke.

Det första jag noterar är att kameran, inte helt oväntat, var så  mycket snabbare på att fokusera och ta bilder än den sju år äldre föregångaren. Den har även många fler fokus-zoner och smartare autofokus.
Med 20x optisk zoom kan man zooma in galet mycket och få helt ok bilder, även om bilderna blir lite "smutsigare" än vid lägre zoom.
Jag har svårt att jämföra bildkvaliteten med andra kameror, men jämfört med den 7 år äldre TZ3 märks en stor skillnad till det bättre. Särskilt bilder tagna i mörker är som natt och dag i skillnad. Något en del andra ägare klagat på är att bilderna komprimeras för hårt av kameran och det finns inget sätt att ändra dessa inställningar, hoppas på att det kan ändras med en firmwareuppdatering framöver.

En av de funktioner som överraskat mest är NFC+WiFi-funktionen som gör att man kan "bumba" kameran med t.ex. en smartphone och föra över bilder trådlöst. Praktiskt för den som vill ta en bild med en riktig kamera och dela med andra på sociala nätverk. Dessutom går det att använda mobilen som fjärrkontroll när den är kopplad med kameran via WiFi. Det går att sköta zoomen och växla mellan video och stillbilder.

Kameran har, en för mig, överraskande bra videofunktion som kan filma i HD-kvalitet. Det finns också två slow-motion-lägen som kan filma i 100fps i HD-kvalitet eller 200fps i VGA-kvalitet.

Kameran laddas via USB, vilket till en början verkar smart eftersom det då går att använda t.ex. solcellsladdare när man är på scoutläger. Baksidan av detta är att Panasonic har valt att använda en specialkontakt istället för en standard micro-USB. 

Kameran har pekskärm som kan användas för att t.ex. välja fokus eller till att styra vissa funktioner som tex zoom. Rätt poänglöst eftersom det finns fysiska kontrollknappar för detsamma. Vissa delar av kamerans menyer har dessutom inte anpassats för att det ska gå att använda pekskärmen. Det känns inte genomtänkt utan snarare något som ska se bra ut på en teknisk specifikation.
Det finns också en knapp för att "snabbt" ansluta kameran med WiFi. Knappen känns helt felplacerad och jag råkar ofta tycka på den av misstag när jag vill fota. Då tar det 10-20 sekunder att komma ur den menyn för att börja fota.
Jag saknar också läget för att visa bilder som på min gamla kamera fanns på ratten, nu är det istället en egen knapp. Det kan verka smart, men förr kunde jag välja att visa bilder innan jag satte igång kameran. Nu måste kameran först starta, objektivet ska åka ut och kameran startas i fotoläge. Det gör att det kostar tid att visa sina bilder till skillnad mot gamla modellen. Jag använde också detta för att säkerställa att kameran inte försökte expandera objektivet när den låg i sitt fodral, eftersom den då skulle starta i visningsläge om den startades av misstag.

Kameran har också GPS-funktion, vilket också känns mer som en grej för att kunna skylta med det. Det kan finnas en poäng i att geotagga sina bilder, men kameran tar för lång tid på sig att låsa och drar då onödigt mycket batteri helt i onödan. Det finns dessutom en kartfunktion som är så dålig att det bara kan vara Apple som levererat kartorna, det är helt oanvändbart.

+ Bra 20x optisk zoom
+ Lång batteritid
+ Liten och smidig, går alltid att ha med sig i bältet.

Δ Vissa delar känns inte genomtänkta och det borde lagts mer tid till mjukvaran.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1604006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar