söndag 29 september 2013

Braun Series 7 790cc BOSS Limited Edition

Jag köpte den i julklapp till mig själv som ersättning för en gammal Philips i 500kr-klassen med snurrande skärhuvuden. Jag har haft problem med irriterad hud efter rakning så jag har bara kunnat raka mig en gång i veckan ungefär och då var håren lite för långa för att Philipsen skulle klara av att klippa dom, så jag fick oftast köra med en hårtrimmer först för att få ner längden.

Med Braun 790cc kan jag raka mig varje dag utan att få irritation. Det märks att det är en helt annan kvalitet, däremot kan jag inte säga hur Philips i motsvarande prisklass uppför sig.
Jag tycker att den rakar mycket nära, även om det är SM i grimaser varje gång den ska förbi kindbenen och på halsen. Första veckorna provade jag att raka mig med olika långt skäggstubb upp till en dryg vecka, och det har inte varit något som helst problem även om vissa strån varit på gränsen för långa. De har dock försvunnit efter att ha kört över samma område ytterligare en gång eller två.

Jag valde BOSS Limited edition tack vare att det följde med en väska som passar mig bra då jag vill kunna ta med den när jag åker på läger.

Rengöringsstationen tar rätt mycket plats i badrummet och helst borde man ha en bänk med eluttag för att den ska göra sig riktigt bra. "Hygienmätaren" går ner direkt när den startar och är nere på noll efter bara ett par mornar. Jag brukar skölja huvudet i vatten och ställa på tork istället för att köra rengöring varje gång. Alkoholen dunstar om den förvaras öppen i stationen som Braun har tänkt, men om man istället tar ut patronen efter varje rengöring (jag försöker rengöra ca en gång i månaden eller när batterinivån sjunker under 50%) och sätter på locket så håller den sig länge. Nu har det gått tre månader drygt och nivån är fortfarande full enligt rengöringsstationen. Antar att jag blåser Braun på dyr rengöringsvätska genom att göra såhär, och det känns bra bara det. Vätskan verkar bara innehålla alkohol, citrondoft och symaskinsolja, så det är främst för oljans skull som jag kör rengöringen, även om det inte skadar att den blir "ren" på kuppen.

När jag valde bland djungeln av rakapparater kändes 2500kr väldigt mycket för en rakapparat, men nu känns det som en bra investering som förhoppningsvis håller i många år. Ett nytt rakhuvud går på drygt 500kr, ungefär som en billig rakapparat, och förväntas hålla 18 månader enligt Braun. Jag köpte den under en kampanj så jag fick tillbaks 300kr från Braun efter att ha skickat in en papperskupong med posten.

+ Rakar nära och följer ansiktet.
+ Stadig i handen.
+ Lång batteritid.

Δ Rengöringsvätskan måste bli billigare om man ska ha råd att rengöra så ofta som Braun vill.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1433099

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar