söndag 29 september 2013

Globalknivar

Jag minns inte exakt vilket år, men det var inte långt ifrån att jag flyttade hemifrån som jag fick ett knivset när jag fyllde år. Med en kökschef till pappa duger det inte med vilka knivar som helst, Global skulle det vara.
Nu, minst 10 år senare, är knivarna lika bra som när jag fick dem. Något år senare fick jag en knivslip (Minosharp med 2 hjul, nr 220, EAN 4543455522070), särskilt lämpade för just globals knivar, och det gör att jag kan hålla knivarna skärpta utan att riskera att slipa sönder dem pga handhavandefel.
Knivarna ligger bra i handen, de är lätta men stabila. Ingen tendens till att böja sig i sidled, som många av de billiga knivarna gör. Efter användning diskar jag dom för hand och torkar av med handduk. Det går säkert att köra knivarna i diskmaskin, men jag vill inte ta den risken.
Prislappen då? Jag har sett ett motsvarande knivset med fyra knivar och det landar på drygt 4000kr. Usch vad dyrt, då köper jag hellre knivar på IKEA, säger du? Idag är jag nog nere på 100kr per kniv och år, om jag hade betalat dem själv. Om du har ont om pengar och vill ha en kniv att skära grönsaker med rekommenderar jag dig att gå in på närmate lågprisvaruhus och köpa dig en morakniv istället.


Global G-2, 20cm lång kockkniv. Nyskärpt har den inga problem att skära biff i bit eller vad du nu kan tänkas vilja göra med den. Akta fingrarna bara!



Global G-9, 22cm lång brödkniv med tandat blad. Den enda kniv jag inte har behövt slipa då den behållit sin skärpa genom åren.




Global GS-35, 13cm lång Santokukniv. Enligt tillverkaren särskilt lämpad för grönsaker och fågel. För många frukter är den här kniven det sista de ser hemma hos mig.




 Global GS-38, 9cm lång skalkniv. Frukt och grönsakskniv. Går att använda till det mesta småpill som behöver göras i köket.



+ Kvalitetsstål, böjer sig inte det minsta i sidled
+ Ligger bra i handen
+ Håller skärpan länge

Δ Det är svårt att hitta något att utveckla på en produktserie som nästan varit oförändrade sen mitten av 80-talet, just för att produkten är så bra. Men det är klart, om priset skulle sänkas något skulle nog fler ha dessa superba knivar hemma i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar