söndag 29 september 2013

Braun Oral-B TriZone 5500



Efter ett besök hos tandläkaren, där enda anmärkningen var att jag hade en del plack, tog jag beslutet att det var dags att kika på en eltandborste. Jag hade en när jag gick i skolan, kan dock inte minnas fabrikat eller hur länge jag hade den.
Som vanligt tittade jag runt för att se vilka modeller som fanns och tillslut fanns det två kvar. Båda från Brauns Oral-B, Triumph PC5500 med rund borste och TriZone 5500 med "vanlig" lång borste.
Det var först i buriken när jag stått och hållt i båda lite, lite för länge så det fanns en risk att butikskontrollanten skulle börja spana på mig med kamerorna, som jag bestämde mig för den med "vanlig" borste.
Det visade sig, när jag kom hem, att det är exakt samma produkt där endast de utbytbara borsthuvudena skiljer sig! Ingenstans har jag kunnat läsa att det var just så. Kände mig lite dum men ändå rätt nöjd eftersom det innebär att jag kan använda runda borstar också om det skulle finnas ett behov.

Själva produkten är naturligtvis helt vattentät, och laddas därför med induktion. Det är en plågsamt långsam process, särskilt när man vill prova sin nya produkt första gången. Vi pratar om flera timmar här! När man kommer in i sina vanliga rutiner är det förstås inget problem, eftersom den står i sin laddare hela natten och då blir fulladdad till dagen efter.

De "vanliga" borstarna är delade i två delar, där den ena delen svänger fram och tillbaks och den andra är statisk. Den gamla eltandborsten jag hade när jag var liten svängde hela borsten i munnen, det har dom kommit ifrån. Borsten är som namnet avslöjar, indelad i tre zoner med långa spröt längst fram för att komma åt mellan tänderna och sen är det vanliga strån och som en gummiskrapa som ska vara bra på att ta bort plack.

På tandborstmaskinen sitter två knappar, en för att styra på och av, och den andra kan styra vilket program som ska användas. Med program menas att borstmaskinen pratar trådlöst till en liten displayenhet som visar hur länge du har borstat (eller hur länge du har kvar), samt att det går att ställa in om den ska vibrera och göra en kort paus efter 1/4 av tiden eller när hela tiden gått. Det kan tyckas lite löjligt först, men efter en tid när man vant sig vid den är det hur bra som helst. Munnen delas in i fyra zoner och man borstar då varje zon i 30 sekunder.
Displayen och borstmaskinen kopplas enkelt ihop genom att läsa bruksansvisningen. Något jag däremot hade svårt att förstå vitsen med är att man dessutom uppmanas att "para" displayen med varje separat borste. Jag vet inte om eller när den funktionen används. Kanske för att displayen ska veta att en ny person börjar borsta och den ställer om sig istället för att fortsätta visa förra personens tid. Om man borstar för hårt stannar borstmaskinen och det lyser rött på displayen. 

På laddaren sitter ett litet förvaringsfack med plats för fyra borsthuvuden. Tyvärr är alla borsthuvuden som följer med i samma färg, men det går ju att bestämma vilken plats en person ska förvara sitt borsthuvud i.
Det följde också med ett "reseetui" som rymmer borstmaskinen och två borsthuvuden. Vi har provat, mest för skojs skull, att ta med den och det gick bra. Saknar dock plats för tandkräm, nu måste man ha den separat.

Varje gång jag borstat tänderna känns det som när man kommer från tandläkaren efter att de kört med sin poleringsmaskin! Det är verkligen skillnad mellan den här och att borsta tänderna med en vanlig borste. Jag använder fortfarande en handdriven tandborste på morgonen, när jag är för trött för att orka stor tandborstning.
Det är lite underhåll i form av att när jag borstar blir hela borstmaskinen full av tandkrämslödder och det måste då sköljas av, inget konstigt. Efter det brukar jag torka av allt utom själva borsthuvudets "borstdel" med en handduk för att det inte ska stå och droppa i laddaren.

En sak som ingen verkar tänka på när de tillverkar saker, med elkontakt som ska stå i ett badrum, är att det ska gå att ansluta elkontakten på ett snyggt sätt så man kan gömma så mycket kabel det bara går. Själva laddaren är något för lätt, så den flyttar på sig bara man kommer åt kabeln. Har man dessutom en rakapparat eller två behövs snart en laddningshylla.

När jag skriver det här ligger priset 1589-2090kr, vilket är det dubbla mot när jag köpte den för 990kr i april 2013. Jag är inte helt säker på att jag hade köpt den för det priset utan att ha provat den först.

+ Tandläkarrent varje gång!
+ Display med nedräkning som visar hur mycket man ska borsta.
+ Det går att byta till andra borstar för den som vill.
Δ Laddningsstationen kunde varit lite mer rejäl så den står kvar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2101075

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar