lördag 30 januari 2016

Kontorsstolen Markus


Satt och slösurfade när jag ramlade över en länk till en stol gjord för datorspelare. Den kostade mellan 1500-3500kr. Det fick mig att tänka på min egen kontorsstol från IKEA som jag köpte 2009-08-15 för 1895kr.

Tidigare hade jag gjort av med flera av IKEAs billigare stolar i prisklassen 3-500kr. Dessa stolar går inte att använda fler atimmarm om dagen, då lossnar fuskskinnet.

Vid tillfället för inköpet var 1900kr väldigt mycket pengar i min ekonomi, men det har visat sig vara en enorm besparing på lång sikt. Det har nu gått ca 6,5 år sedan inköp och visst, det går att se att någon suttit mycket i stolen, men det är inget onormalt slitage och allt är helt och fungerar. Dessutom har jag fortfarande 3.5 års garanti kvar eftersom stolen säljs med 10 års garanti!

Jämfört med professionella stolar saknar den säkert några funktioner som anpassningsbart svank- och nackstöd, men det är inget jag har saknat.

Grundfunktioner (saxat från IKEA.se)
  • 10 års garanti. 
  • Du sitter bekvämt tack vare att stolen går att justera i höjd.
  • Den reglerbara och låsbara gungfunktionen ger ökad stabilitet och kontroll i olika sittlägen.
  • Din rygg får stöd och extra avlastning av det inbyggda svankstödet.
  • Ryggstödets nätmaterial släpper igenom luft till ryggen under långa sittpass.
  • Hjulen är klädda med gummi som rullar mjukt på alla typer av golv.
Mitt eget omdöme:
+ Gjord för dagligt bruk med 10 års garanti
+ Mycket prisvärd
+ Svankstöd och nackstöd
Δ Hjulen är inte jättebra. Det rekommenderas en skyddsmatta om du är rädd om golvet.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar