söndag 22 februari 2015

Z-wave hemautomation med Vera Lite (eller Vera Edge)


När jag och min sambo köpte radhus ökade mitt behov av att hålla koll på hemmet. Intresset väcktes av en kollega som hade börjat intressera sig för Fibaro Home Center 2 efter ett tips att det är ett system som används av ett av de stora hemlarmsföretagen, just för att det fungerar bra.

Eftersom jag tycker om att jämföra konkurrerande produkter läste jag recensioner och kollade på klipp på youtube innan jag köpte något.




Fibaros Home Center 2, ser ut att vara en fantastisk produkt i första anblicken.

Det grafiska gränssnittet är helt klart ett av de bättre och utifrån vad jag läst mig till är deras användare mycket nöjda. Reglerna skapas med ett färg och symboler-GUI som ser ut ungefär så här:
Du kan även skriva egen LUA-kod och köra egna funktioner om du vill göra mer än "lådan kan". Så länge man håller sig enbart till Fibaros egna z-wave-tillbehör, den som köper "100% z-wave-kompatibla" produkter från andra tillverkare kan räkna med att Fibaros support inte hjälper till och produkterna har i många fall blivit oanvändbara (rätta mig gärna om någon har andra erfarenheter). Dessutom var prislappen ca 5500kr för en basenhet (HC2) utan tillbehör.



HC Lite går på ca 2600kr, men då saknas stöd för lua, dvs du kan inte göra egna lösningar med lua-script utan får förlita dig på GUIt. Därför föll den produkten också snabbt bort från intresselistan (OBS att vissa tillbehör kräver lua-script för att fungera).
På (den stulna) bilden ovan syns den nätta storleken på HC Lite, vilket gör att produkten känns ännu dyrare med tanke på hur lite man får.


Zipabox Duo

Den första produkt jag faktiskt köpte, mest för att den fanns i lager på Claes Ohlsson och jag kunde få hem den NUUU, var Zipabox Duo. Duo står för att den hanterar både z-wave 868MHz och 433MHz med bl.a stöd för Nexa-enheter, så om du redan har enheter som pratar 433MHz kan det vara ett av få alternativ du kan blanda med Z-wave.
För att programmera din Zipabox ansluter du till deras webportal, knappar in serienummer som du kopplar till "ditt" konto och sedan synkas alla inställningar till din box. Det innebär att du aldrig pratar direkt med din zipabox, vilket för mig var en smula irriterande. Vad händer om företaget "försvinner" en dag?
För att skapa regler används byggstenar i olika färger och geometriska former, lite som ett pussel. Du kan inte stoppa in en triangel i ett runt hål, dvs det är relativt lätt att se vilka byggstenar som passar var (se den stulna bilden ovan).
Lite frustrerande var det dock att inte kunna skriva koden själv. Om man ändå måste tänka programmering vore det ju rätt trevligt att kunna skriva koden och se pusslet lägga sig själv, men inte. Det är mycket klicka, dra, peka och klicka igen för att få reglerna att göra det man vill. Under helgen jag ägde en Zipabox lyckades jag aldrig förstå exakt hur de olika pusselbitarna skulle användas. Jag ska tillägga att jag, pga att Claes Ohlsson endast hade kontrollern i lager, inga tillbehör, satt och gjorde regler med bara demo-enheter.
Det som verkligen fick mig att lämna tillbaks produkten var "credit"-systemet där man måste betala riktiga pengar för att låsa upp tilläggstjänster som bildlagring och SMS-larm. Priserna var helt orimliga. En "credit"=€1 och som exempel kostar 100MB lagring av kamerabilder 99 credits... per år! Exakt vad varje SMS kostar minns jag tyvärr inte, och jag kan inte hitta prisuppgifter på Zipabox hemsida, och det brukar alltid vara en varningsklocka när en tillverkare döljer prisuppgifter.

Det trevliga med Zipabox är att den är modulärt uppbyggd. Du kan expandera med bl.a batteribackup och GSM-modul för alternativ larmväg.

Sammanfattat kan vi säga att Zipabox föll på krångligt GUI tillsammans med dyra tilläggstjänster.


Vera Lite (den gröna lådan)

Den produkt jag valde tillslut är Vera Lite, som numera är ersatt av den nya produkten Vera Edge. (Nej, jag är inte alls bitter av att den nya versionen kom två månader efter min investering!) Framför allt har Vera Edge snabbare CPU, mer RAM och stöd för Z-wave Plus, som om du enbart har "plus-tillbehör" kan utöka både batteritid och räckvid hos tillbehören med nästan det dubbla (enligt informationstexten).
Eftersom GUIt är identiskt med Vera Lite kan du göra samma saker fast har stöd för fler samtida enheter och regler.

Som du ser på (den stulna) bilden ovan är den inte särskilt stor och den väger nästan ingenting heller. Batterierna på baksidan av Vera Lite används enbart om du vill inkludera enheter utan att ha strömmen inkopplad. Vera Edge har inte denna rätt så meningslösa funktion. Det hade varit bra mycket bättre om batterierna kunde driva hela enheten och inte bara z-wave-chippet.

När du har anslutit din Vera till Internet går du till http://home.getvera.com och loggar in med det konto du har registrerat eller väljer "I have a new gateway to setup".

Du pekas nu om till det lokala IP-nummer Vera använder och kan jobba direkt mot Vera istället för omdirigeringen som kan vara en aningen seg.

Det första du kommer till är en "Dashboard", där du ser aktuell status för de tillbehör du har valt ska synas. Överst hittar du alltid vilket "Home mode" du har för stunden. Det är något du kan använda för att tex använda Vera som hemlarm. Du kan själv välja hur varje tillbehör ska fungera i alla fyra olika lägen. Mer om det i kommande inlägg.




Tillbehör och regler läggs till via en wizard. Det är inte helt problemfritt att lägga till nya tillbehör, men det är oftast tillbehöret som krånglar och inte Vera.





För att lägga till, tex en dörrsensor från Fibaro, väljer du den enheten i listan och får sedan en steg-för-steg hjälp för hur du gör. Saknas tillbehöret i listan kan du välja "Generic Z-Wave Device" och får då ingen grafisk hjälp utan får kontrollera manualen för tillbehöret hur det inkluderas till ditt Z-wavenätverk. Oftast ska man trycka på en knapp tre gånger i snabb följd. Vera berättar hur det gått, frågar dig vad tillbehöret ska heta och i vilket rum det finns.




Enheterna hittar du under "devices" och går att sortera efter rum, typ eller lista. I listläget kan du tex välja att bara se enheter som har status "failed" vilket kan innebära att batteriet är slut eller att enheten inte har kontakt med basenheten.

Du kan även lägga till nätverkskameror till din Vera. Om en sensor är "armerad" och löser ut kan du välja att kamerorna tar bilder som sparas i loggen online.




Reglerna i Vera kallas för "Scenes" och baseras på att en sensor löser ut eller ett klockslag eller solens tillstånd. Du kan också välja att en scen körs "manuellt" tex via en app på mobilen.

Som exempel ska vi låta utebelysningen tändas 30 min före solens nedgång. Om det finns en rörelsesensor utomhus kan du dessutom välja att tända lampan om det är mörkt ute och rörelse detekteras, men det hoppar vi över den här gången.



 Välj vilken enhet som ska användas, här har jag valt att namnge tillbehöret med WB (Wall plug), plats och sedan device ID, något som används när man skriver egen luup-kod, som är Veras namn för LUA-kod.





Välj vad som ska göras med enheten och fortsätt med "validate". Det går att välja flera enheter och dessutom kan du göra en "delayed action", alltså att något mer ska hända med fördröjning. Mer om det i kommande inlägg.


Här syns scenen innan den sparas. Du kan välja i vilka "house modes" scenen ska köras, tex bara om du är hemma eller borta osv. Om någon av användarna ska notifieras när scenen körs, lämpligt vid larmscener. Då skickas ett mail och SMS till valda användare.

Om scenen är kopplad till ett visst rum kan det anges och så ett namn så man vet vad scenen gör.

I det här exemplet bör en andra scen skapas som släcker belysningen tex när solen går upp.

Jag har som förhoppning att lägga ut några scener steg för steg och med luup-koder så slipper du uppfinna hjulet på nytt.

När jag skriver detta har jag haft Vera i snart fyra månader och under den tiden har jag börjat om med mina Scener tre gånger. För ca en vecka sedan gjorde jag en "Factory reset" och började om helt från grunden, då fick jag gå runt i huset och lägga till alla enheter en åt gången. Efter det har jag inte upplevt några problem med enheterna, något som varit ett litet problem sen starten. Jag misstänker att det har med buggar i den relativt nya "UI7" som det grafiska gränssnittet heter. Mjukvaran hade släppts strax före jag köpte min Vera.

Hur är supporten undrar du? Helt ok, faktiskt. Jag har varit i kontakt med Veras support vid ett flertal tillfällen, alltid via epost. Flera av de buggar jag har rapporterat har fixats och även funktioner jag önskat, som tex en fördröjning när man larmar på (så att rörelsesensorerna inte utlöser ett larm direkt, mer om det i kommande inlägg) har införlivats.
Veras andoridapp


Vad fungerar mindre bra?
Veras android app är en mindre katastrof när det gäller prestanda. Under december 2014 krashade appen varje gång den startades, men det problemet är nu löst. Dessvärre fungerar appen enbart via en "relay", dvs appen pratar med en server (i USA?) som sedan pratar med din Vera. Det gör att det kan ta en halvminut innan du har kontakt, vilket är helt oacceptabelt. 
Jag rekommenderar att du istället använder appen ImperiHome som fungerar utmärkt med Vera (och andra kontrollers). Mer om det i ett senare inlägg.
Eftersom Vera har gått från UI5 till UI7 relativt nyligen har det varit svårt att hitta bra guider på nätet. De flesta hänvisar till det gamla gränssnittet och är inte mycket till hjälp.



Vad ska jag ha den till?
Eftersom det är du själv som konfigurerar Vera är det bara fantasin som begränsar, kanske även din plånbok då tillbehören inte är helt gratis.
Sammanfattat styr du enheter baserat på sensorer eller tid.
Är det inte bättre med ett hemlarm från någon av de stora larmföretagen?
Har du inget intresse av att "pilla själv" är det nog bättre, men en köpt lösning gör bara det företaget programmerat. Med en Vera har du både hemlarm och hemautomation i ett. Du får förstås ingen väktare som åker hem när larmet går, men å andra sidan är du nog mer angelägen att kolla statusen på ditt eget hem när larmet går. Starta appen och kolla kamerorna, är det någon hemma, brinner det? Du kan själv larma polis/brandkår och slänga dig i bilen och för inbrottstjuvarnas skull hoppas att polisen hinner hem innan du gör det. Du kan själv välja vilka som får SMS-larm och vid vilken typ av larm den personen ska informeras.


Några tips för dig som ska komma igång med din Vera:



* Byt IP-adress till något du känner till så slipper du gå via webbsidan varje gång.
* Inkludera/lägg till en enhet i taget och döp den så du vet vilken som är vilken. 
* Börja smått med ett par sensorer och ett par Wall plugs, så kan du testa kod och sedan utöka när saker fungerar som tänkt.
* Använd beskrivande namn på dina scener. Tex "Utebelysning - på" och "Utebelysning - Av". Då sorteras de bredvid varandra i listan.


System jag jämfört:
Fibaro Home Center 2 (ca 5500kr)
Fibaro Home Center Lite (ca 2600kr)
Zipabox Duo (ca 2500kr)
Vera Lite (ca1500kr), ersatt av Vera Edge (ca 2000kr)


+ Bra värde för pengarna
+ Lätt att använda både för nybörjaren och den som vill lite mer
+ Bra stöd för z-waveprylar
Δ Programvaran kunde varit mer stabil, särskilt androidappen

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=vera%20edge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar